GREAT WAR ISLAND KAYAK ADVENTURE
21 March, 2024

Veliko Ratno ostrvo kajak tura

Kajak tura Veliko Ratno ostrvo

U Beogradu ima više mogućnosti za vožnju kajaka. Naš grad se nalazi na dve reke, imamo kanale, rukavce, jezera i mnoge zanimljive toponime koje vredi posetiti. Koju god rutu da izaberete sigurni smo da ćete uživati u aktivnostima na vodi i nesvakidašnjem pogledu na grad i divlju prirodu Velikog Ratnog ostrva.

Veliko Ratno ostrvo ima obim od oko 7km i za učesnike bez iskustva predstavlja lep, ali i dostižan izazov. Kajaking započinjemo na samom Ušću, kako mi volimo da kažemo na “Malom Ušću”. U početku se krećemo uzvodno ka Lidu i to rukavcem Dunava gde je struja blaža. Usput prolazimo Malo Ratno ostrvo u narodu poznato i Konjsko ostrvo, brojne splavove restorane, hotel Jugoslaviju i na kraju uzvodnog dela rute stižemo do špica ostrva – plaže Lido. Ovde je Dunav najbrži u okolini ostrva i rečnom erozijom je napravio fine peščane nanose na kojima danas uživa veliki broj Beograđana. Ukoliko nam vreme dozvoli i učesnici to žele, obično se iskrcamo, napravimo pauzu i kratak đir po ostrvu. Kajaking na dalje nastavljamo nizvodno glavnim tokom Dunava. Reka nas lagano nosi, praktično ne moramo ni da veslamo i osećaj je kao da nismo u Beogradu. Dunav je ovde ogroman, sa leve strane se nalaze borčanske šume i močvare a sa desne strane naše ostrvo. Spust traje do “Velikog Ušća”. Zaustavljamo se ispred Dorćola i sportskog centra na 25. maju, ulazimo u Savu i veslamo lagano uz slabu uzvodnu struju.

Ako ste nekad poželeli da se slikate sa vode i ispred Kalemegdana, pogled odavde je najlepši :). Kula Nebojša i Pobednik su na tik od nas, a na ostrvu se ukazuje kanal Galijaš, nekadašnji rukavac Dunava koji duboko zadire u Veliko Ratno ostrvo. Ako budemo imali sreće, ovde ćemo se sresti sa najvećim stanovnikom ostrva – orlom belorepanom. I za tren oka je prošlo 2-2.5 sata. S obzirom da smo skoro sve vreme bili aktivni, bio je dobar trening, ali i odmor i uživanje u divljini ostrva :).

• Splav Barakuda, Ušće
  • 2-2.5h
  • 3000RSD
  • Kajak i veslo, sigurnosni prsluk za svakog učesnika, 2.5h tura, kajak vodič
  • Jednosedi i dvosedi
  • Svaki dan u 11:00

Geografija: Veliko Ratno ostrvo je rečno ostrvo u Beogradu. Nalazi se na samom ušću Save u Dunav. Trouglastog je oblika i pokriva površinu od 2.11 km². Ostrvo je nisko, uglavnom peščano i pokriveno travnim površinama i visokim rastinjem. Jedna od zasebnih celina na ostrvu je kanal Veliki Galijaš. Dunav je svojim delom proticao preko ostrva, dok je kasnije vremenom kanal odsečen od Dunava i bio pretvoren u jezero. Sa površinom od 0.24 km² predstavljao je glavno stanište ptica i mrestilište za ribe. Za vreme sušnih perioda, jezero se isuši i time kompletno narušava ravnotežu ekosistema koji ga okružuje. Trenutno je 2/3 ostrva zaštićeno prirodno dobro u kojem je dom našlo čak 196 vrsta ptica, od kojih su mnoge ugrožene vrste. Jedna od poznatih beogradskih plaža, Lido, nalazi se na severnom delu ostrva.

Istorija: Ostrvo je dobilo svoje ime kao istorijski važna strateška tačka za napad ili odbranu Beograda. 1521. godine kada je Beograd bio pod opsadom Turaka, većina napada na beogradsku tvrđavu realizovana je sa ostrva. Oslobođenje Beograda pod rukovodstvom Karađorđa je takođe krenulo sa ostrva, kada je srpska artiljerija sa 500 vojnika bombardovala Kalemegdansku tvrđavu. Za vreme odbrane 1915. godine od Austrije i Mađarske, protivnici su opet koristili ostrvo za izvođenje napada na Kalemegdan. Kada je krenula izgradnja Novog Beograda 1948. godine, uprava grada je donela odluku da kompletno uništi ostrvo tako što će iskorititi pesak i zemlju sa ostrva kako bi pokrili močvarne površine na sadašnjem Novom Beogradu. Ostrvo su na kraju sačuvali stalni aluvijalni nanosi koje donosi Dunav i sami građani Beograda koji su protestovali protiv uništenja ostrva.